3. Čo je hriech


a) Kľúčové verše z Písma

R 3,23
R 6,23
Iz 59,2

b) úvod

Hriech je robiť niečo, čo sa nepáči Bohu. Každý človek sa narodil ako hriešnik. Dokonca aj to najkrajšie, nevinne vyzerajúce dieťa. Hriešnikom ho nerobi jeho prvý hriešny skutok, ale jeho hriešna prirodzenosť, s ktorou sa narodilo (Ž 51,5). 

Prirodzený život je hriešny, pretože sa v ňom koncentrujeme na seba, a nie na Boha. V centre túžob a zámerov dieťaťa je vlastné ja. Má sklon páčiť sa samo sebe a mat splnené všetky svoje priania. Podstatou problému je, prirodzenosť páčiť sa sám sebe. Keď konáme v súlade s našou sebeckou podstatou hrešíme a zarmucujeme Boha (R 3,23). 

Hriech Boha nielenže zarmucuje, ale ho aj oddeľuje od ľudí, ktorých stvoril a ktorým hodlal dať slávu. Toto ukazuje deštruktívnu podstatu hriechu. Hriech oddelil ľudi od Boha, Hriešnici sa odcudzili Bohu, nepoznajú ho a nemôžu sa teda ani radovat' zo vzájomného vzťahu s ním. A tak už od narodenia je každý človek oddelený od Boha a nemôže ho prirodzene poznať.


c) Niektoré dôsledky hriechu

Zarmucuje Boha (1M 6,5-7).

Pôsobí vinu (Ž 51,3-4)

Oddeľuje nás od Boha (Iz 59, 1-2)

Prináša súd a večný trest (Mt 25,46)

Zotročuje (R 6,17)

Spôsobuje duchovnú slepotu (2K 4,4)

Spôsobuje duchovnú smrť (Ef ,1)

Prináša beznádej (Ef2,12)

Korumpuje, poškvrňuje (Tt1,15)

Odsudzuje (Jk 5,12)


d) Biblické výrazy pre hriech

Biblia používa na opísanie všcobecnej skúsenosti oddelenia a odcudzenia sa človeka Bohu viac slov. Použité slová môžeme zaradiť do štyroch hlavných skupín.


1. Odchýlka od normy alebo štandardu
Chattah (hebr.): minúť cieľ' alebo ísť zle (Sd20,16; Ž 51,4).
ivon (hebr.): vybočiť alebo odvrátiť sa; úmyselne urobiť niečo, čo je zlé, hoci vieš, čo je správne (Jb 33,27).
Shagah (hebr.): zablúdiť alebo pomýliť sa  (Jb19,4; Lv 4,13).
Parabasis (gréc.): vybočenie z priamej línie; prekročenie hranice   (R4,15; Ga 3,19)
Hamartia (gréc.): minúť cieľ  (Mt 1,21; R 6,23).
Paraptoma (gréc.): prehrešiť sa, urobiť nesprávny krok v protiklade so správnym, vybočit z cesty  (Ko 2,13; Ef 2,5).

2. Opis stavu

Ustálený stav, v ktorom je človek chytený ako v pasci.

Rasha (hebr.): často prekladané ako ,skazený" alebo ,bezbožný" (Ž 1,6; Ž 37,28)
Asham (hebr.): prehrešiť sa alebo byť vinný (Gn 26,10; Lv 5,15-16).

3. Opis stavu

Stav, keď si ľudia myslia, že si poradia aj bez Boha; v pýche vyhlasujú svoju nezávislosť na  Bohu.

 
Persha (hebr.): hroziť Bohu päsťou 

(lz 1,2; 1 Kr 12,19)

 

Anomia (hebr.): bezzákonnosť alebo vzbura (2K 6,14; 1J 3,4)


4. Nečestné skutky alebo postoje
Marah (hebr.): byť hašterivý, vzpurný a tvrdohlavý (Ž 78,8).
Marad (hebr.): rebelovať  (Nu 14,9).
Raah (hebr.): byť zlý, špecifický zlý skutok (Gn 19,7).


Poznámka: Myšlienka hriechu nesie so sebou realitu niečoho, čo bolo stratené, odvrátené alebo zlomené.
Odcudzuje a oddeľuje nás od milujńúiceho Boha. Spôsobuje problémy medzi ľuďmi a zmätok v človeku
samotnom.


e) Naša reakcia

Všetci sme zhrešili a sme zodpovední za svoje hriechy. (R 14,12). Namiesto toho, aby sme uprednostňovali Boha, dávali sme prednosť svojmu vlastnému ja. Boh však chce, aby sme sa odvrátili od hriechu a žili (Ez 1 8,20-23). Človek zhrešil vlastným rozhodnutím proti Bohu. Boh vedel o dôsledkoch takéhoto rozhodnutia, ale dal človeku právo si vybrať'. Aj dnes máme možnosť výberu buď zotrváme vo svojom hriechu, a budeme naďalej oddelení od Boha, alebo prijmeme Ježiša ako svojho Pána a Spasiteľa. Boh nemôže mať vzájomný vzťah s niekym, kto zhrešil čo len raz, pretože je svätý. Zabezpečil nám však spôsob, ako môžu byť naše hriechy vvymazane a odstránené. Ak prijmeme jeho riešenie, Boh pride a obnovi s nami vzťah, pretože
pre tento vzť'ah stvoril človeka, pokiaľ tento vzť'ah s jediným pravdivým Bohom nemá, cíti v srdci veľkú prázdnotu.

Boh chce, aby sme ho poznali, jeho vôľu pre náš život a aby sme Z lásky k nemu boli pripraveny dosiahnuť pre nás pripravený cieľ. Chce, aby sme boli časťou jeho kráľovstva a stali sa jeho deť'mi. Najpry musia byť odpustené naše hriechy. Naša hriešna prirodzenost, s ktorou sme sa narodili, musí zomrieť a my sa musíme narodit znovu (J 3,5-7). Potom budeme mať novú prirodzenosť', budeme schopní poznať' Boha a radovat' sa zo vzájomného vzť'ahu s ním. 



f) Otázky a námety k diskusii

1. Je výraz "minúť cieľ" dobrou definiciou slova "hriech"? Diskusia.

2. Aký je všeobecný dôsledok hriechu? (1z 59,1-2).

3. Prečo dal Boh človeku slobodnú voľbu, keď vedel, že človek môže zhrešiť a vdôsledku toho bude od neho oddelený?

4. Čo sa stalo Adamovi, keď' zhrešil?

5. Aký bol dôsledok Adamovho hriechu pre ľudstvo?

6. Prečo je vina hlavným problémom väčšiny ľudi?

7. Prečo si väčšina ľudí neuvedomuje, že zarmucuje Boha?


g) Zhrnutie a aplikácia

1. Všetci ľudia sa narodili s hriešnou prirodzenosťou,

2. Máme prirodzenú náchylnosť robiť veci, ktoré sa nepáčia Bohu.

3. Každý sa bude zodpovedať zo svojich vlastných hriechov.

4. Boh Otec poslal Ježiša, aby vzal všetky naše hriechy na seba.

5. Keď chceme mať úžitok z Ježišovho diela, potrebujeme poprosiť Boha o odpustenie všetkého, čo sa mu nepáči, a prijať Ježiša ako svojho Pána a Spasiteľa.

© 2023 Miroslav Farkas. Všetky práva vyhradené.
prepis knihy a štúdii od Boba Gordona 
Základy kresťanského života 
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky